Kesibukan + WiFi + Update

Tuesday, August 18, 2009

Assalammualaikum dan salam sejahtera

Kesibukkan dan kekangan liputan internet yang amat terhad membuatkan kelewatan mengemaskini blog Ilusi dan Realiti. Tapi didalam kesibukkan, Fid mencari ruang untuk menulis blog untuk tatapan anda. Mungkin anda tertanya-tanya Fid sihat ke tidak, bagaimana pembelajaran di tempat pengajian dan sebagainya.

Alhamdulillah dengan izinNya Fid diberi kekuatan sekali lagi untuk mengemaskini blog Fid. Fid memohon maaf diatas kekurangan dan kelewatan blog Fid untuk dikemaskini. Maklumlah liputan internet amatlah terhad.

Sejurus tamatnya cuti darurat H1N1, Fid kembali ke PSIS untuk menyambung kembali proses P&P. Banyak kerja tergendala antaranya rangka program, perjumpaan dengan ahli-ahli persatuan, dan sebagainya. Tapi alhamdulillah dalam masa terdekat Fid dan rakan-rakan yang lain dapat melaksanakan beberapa perkara yang perlu lakukan antaranya berjumpa dengan Pengerusi Pusat Islam PSIS, mengadakan perjumpaan dan merangka terus program bulan puasa, mengadakan sesi kenal Majlis Tertinggi bersama dengan sesi dialog bersama Saudara Ismail, menyiapkan Kertas Kerja Program secepat yang mungkin. Cuma menunggu keputusan samaada lulus atau tidak lulus sahaja kertas kerja program.



Untuk melakukan beberapa perubahan, kita perlu merangka beberapa strategi dan penyusunan gerak kerja sebaik yang mungkin. Mungkin agak sukar sebenarnya namun dengan pandangan dan cadangan dari rakan-rakan pasti membuahkan hasil.

Mengenai pertanyaan Fid mengenai pemakaian celcom broadband, insyaAllah Fid akan gunakannya. Bukan kerana Fid dari orang yang kaya dan yang mewah, namun Fid perlu menggunakannya atas tujuan untuk mencari bahan maklumat dari internet. Disini memang ada WiFi namun tidak memuaskan hati kerana dengan dihadkan penggunaan internet selama 15minit kemudian perlu menunggu selama 30minit untuk kembali menggunakan semula, bagi Fid memang tidak puas hati. Bukan setakat Fid seorang sahaja, malah rakan-rakan PSIS yang lain pun turut merasainya. Dan Fid dapat makluman yang kebanyakkan pelajar PSIS disini rata-rata menggunakan celcom broadband tidak kesah la yang menggunakan bil mahupun prepaid.

Satu hari, salah seorang dari pelajar PSIS datang berjumpa dengan Fid. Beliau bertanya dan mengadu masalah. Iaitu mengapa pelajar kini di PSIS khususnya perempuan pemakaiannya tidak mengikut garis panduan yang ditetapkan? Soalan ini seringkali kedengaran sejak Fid semester 1 lagi. Apa lagi, jawablah dengan hujah Fid padanya. Hendak diikutkan, wajib kita menutup aurat lagi-lagi perempuan. Fid pun faham kita kini berada di zaman moden dengan era fesyen terkini, namun kita telah dipengaruhi oleh budaya barat. Inilah sebab kita sebagai orang Islam mudah terpengaruh dengan budaya barat.

Bagi pandangan anda, wajarkah kita sebagai umat Islam menegur atau memberitahu kepada sahabat-sahabat kita tidak kira lelaki mahupun perempuan untuk memperingatkan mengenai etika pemakaian yang sebenar-benarnya? Nyatakan hujah anda di blog Fid supaya kita dapat bersama-sama bertukar-tukar pandangan anda sebagai pembaca dan pemberi pandangan.

2 comments:

Heart of Roses said...

Pndpt sy...menegur 2 mmg satu kebaikan..lg2 di PSIS yg mmg sy akui kebykan cara pemakaian bg kaum hawa adalah slh.. dan sgt mensakitkan mate bg yg memndang... tp cara utk menegur 2 jg perlu bersesuaian(berkhikmah)... spy apa yg dtegur bole diterima dan tidak mendatangkan kemarahan sesiapa...

Heart of Roses said...

Pndpt sy...menegur 2 mmg satu kebaikan..lg2 di PSIS yg mmg sy akui kebykan cara pemakaian bg kaum hawa adalah slh.. dan sgt mensakitkan mate bg yg memndang... tp cara utk menegur 2 jg perlu bersesuaian(berkhikmah)... spy apa yg dtegur bole diterima dan tidak mendatangkan kemarahan sesiapa...