Lajukan Start Menu

Tuesday, March 24, 2009

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada semua para pembaca blog. Dengan berwajahkan baru tema pada blog saya ini, saya ingin mengambil kesempatan mengucapkan ribuan terima kasih kepada anda semua yang menyokong saya mencatat artikel-artikel. Terima kasih juga kepada anda yang tidak henti-henti memberikan komen, cadangan, pandangan yang bernas untuk kita sama-sama berkongsi ilmu pengetahuan disamping menjana pemikiran kita untuk memikirkan dengan lebih rasional lagi. Posting kali ini saya ingin berkongsi ilmu pada anda berkenaan dengan MenuShowDelay. Mungkin ada diantara kita yang sudah mengetahui akan fungsinya. Tapi tidak tahu lah jika berbeza pandangan dengan saya. Saya dapat belajar dari supervisor saya ditempat praktikal saya berkenaan MenuShowDelay. Fungsinya adalah untuk paparkan menu setelah anda melakukan Right-Click pada file-file mahupun Desktop. Beliau berkata ia boleh disettingkan pada kelajuan memapar menu tersebut. Disini akan saya tunjukkan cara-caranya.




Langkah 1 :

Start Menu > Run > Regedit (XP)
(click image for enlarge)


Start Menu > taip pada search box "Regedit" (Vista & Win7)
(click image for enlarge)

Langkah 2 :

Expand HKCU > Expand Control Panel > Klik Desktop. Kemudian cari MenuShowDelay, doubleclick dan tukarkan nilainya yang asal ke "0"
(click image for enlarge)

Langkah 3 : Restart PC anda. Anda akan rasa lain dari yang lain. Untuk mengetahui, right-click pada Desktop kemudian gerakkan tetikus anda naik dan turun. Lihat paparan yang mengandungi expand pasti laju dari sebelum ini.

4 comments:

'AQILAH said...

bole laju?

'AQILAH said...

bole laju?

owner said...

Susah la nak cakap... Kiranya macam pantas la paparan itu.. Sebelum ubah registry kt regedit, bila kita right-click pastu kalau kita nak wat new folder mesti ada yang ke tepikan menu dia. Pastu ada effect "fade" paparan itu. Itu akan membuatkan makan RAM sikit, tapi bila dah ubah registry itu, effect "fade" itu sekejap je dan menggunakan RAM yang minima sangat.

owner said...

Susah la nak cakap... Kiranya macam pantas la paparan itu.. Sebelum ubah registry kt regedit, bila kita right-click pastu kalau kita nak wat new folder mesti ada yang ke tepikan menu dia. Pastu ada effect "fade" paparan itu. Itu akan membuatkan makan RAM sikit, tapi bila dah ubah registry itu, effect "fade" itu sekejap je dan menggunakan RAM yang minima sangat.