Ringkasan Maklumat untuk anda bakal pemimpin 24/4/2010

Saturday, April 24, 2010

Assalammualaikum dan salam sejahtera...

Pada malam 24 April 2010 (Sabtu) yang lalu, aku dan sahabat-sahabat sefikrah aku hadir didalam pertemuan dua hala dan mungkin kali terakhir bersua. Hendak diikutkan, pada malam itu diadakan kursus Gerak Gempur Pengurusan Organisasi namun beberapa kekangan terpaksa aku akur dan digantikan dengan sesuatu yang mungkin baru bagi aku. Pada malam itu beberapa point yang ringkas dan santai kepada bakal-bakal pemimpin kelak. Antara yang aku sampaikan pada malam itu adalah:

  1. Modul Pengurusan Organisasi - untuk dijadikan bahan rujukan semua organisasi yang melibatkan manual mesyuarat sebelum, semasa, dan selepas program. Juga diselitkan beberapa unsur-unsur idea yang perlu diketengahkan, dan sebagainya. Akan berada dipasaran  khususnya di PSIS sahaja pada penggal pertama sesi Julai 2010 bermula.
  2. Fikir / Laksanakan di luar kotak - membuat sedikit soal selidik pada seorang wakil lelaki dan perempuan berkenaan dengan apa yang mereka mahukan didalam sesebuah organisasi. Terdapat dua point dari mereka iaitu konsep "UKHUWAH" dan juga aliran bidang kuasa dalam organisasi perlu tersusun dengan lebih rapi. Maka, dari situ mereka berpendapat akan sesuatu yang ingin fikirkan secara magnificantly.
  3. Senior dari LI - memberitahu kepada mereka pelajar senior yang akan tamat menjalani Latihan Industri berhasrat ingin berjumpa dan bekerjasama dengan anda semua. Jangan lupa akan senior-senior yang ideologi mereka masing-masing ada kelebihannya. Maka, rebut peluang itu dan jangan mengabaikannya.

Tiga perkara yang aku sampaikan pada malam itu, dan pengakhirannya disusuli dengan mohon maaf kepada semua yang memikirkan aku dan senior-senior yang lain merasakan tidak selesa dengan anda kerana kami tidak sempurna. Mungkin mereka lebih selesa dengan corak kepimpinan kini dari kami dahulu yang tidak se"perfect" yang anda sangkakan. Mungkin pada malam itu merupakan malam pertemuan yang terakhir bagi kami, dan insyaAllah kami tidak akan lupakan adik-adik junior yang berada di PSIS ini sewaktu kami melangkah keluar tamatnya pengajian di PSIS ini. Berkenaan dengan wasiat, mungkin hanya orang tertentu sahaja yang akan aku sampaikan khususnya tetapi umumnya kepada ahli-ahli yang lain nantikan. Banyak perkara yang kami hendak sampaikan pada anda tetapi masa tidak mengizinkan kami untuk berpeluang bersama-sama dengan anda didalam sebuah keluarga kecil ini.. Sehingga itu sahaja yang aku dapat berkongsi bersama dengan anda semua.

p/s: Sempat lagi kami melontarkan senyuman dan jenaka pada mereka, mungkin ada diantara mereka tidak pernah melihat kami seceria dan berjenaka, dan mungkin diantara mereka yang pernah melihat tetapi mungkin itu adalah kali yang terakhir mereka dapat lihat kami lakarkan senyuman manis. Senyuman manis itulah kenangan kami sebenarnya dari awal semester 1 lagi sehinggalah kini.

0 comments: