Isu Topup Kredit di PSIS

Wednesday, February 3, 2010

Tambah nilai kredit masa panggilan atau orang moden panggil Topup Kredit merupakan satu platform dimana sekiranya seseorang itu mempunyai kredit masa berbual yang sedikit ataupun tamat tempoh panggilan, maka individu tersebut menambah nilai kredit pada telefon bimbitnya. Tidak kiralah Maxis, Celcom, Digi, atau apa jua nama sekalipun pasti setiap dari kita hendak menambah nilai kredit.

Ia sudah menjadi asas keperluan didalam masyarakat moden sekarang. Kredit didalam telefon bimbit kita sekarang ini pelbagai cara. Dengan adanya SMS, membuat panggilan keluar teman/keluarga, video call, MMS, Internet, dan sebagainya juga menggunakan kredit mengikut jumlah caj penggunaannya. Tetapi, apa yang ingin aku bincangkan sekarang ini adalah isu mungkin sudah lama tetapi tidak dihangatkan, lalu isu ini kembali mengganas apabila terdapat rungutan berkaitan isu Topup Kredit di PSIS.

Mungkin senior-senior sudah tahu dan masak dengan perkara ini, dikenakan tambahan 30sen bagi setiap tambah nilai yang kita inginkan. Contohnya, aku ingin tambah nilai didalam Prabayar Maxis sebanyak RM30, maka caj tambahan 30sen dikenakan. Bagi pandangan aku la, ada wajarnya dan ada tidak wajarnya tambahan 30sen dikenakan.

Wajar:
  • Bukan kerana mengaut keuntungan tetapi sebagai plan B untuk jangka masa panjang iaitu dengan cara membeli dengan lebih banyak dari pihak tertentu untuk dijualkan kepada pelajar-pelajar supaya tidak mudah habis kot.
  • Melalui penambahan 30sen itu, boleh sahaja diaplikasikan dalam bentuk yang lebih canggih. Contohnya, pihak tertentu berusaha untuk membina satu booth khas untuk Tambah Nilai melalui ONLINE.
  • Mengajar kita untuk menguruskan kewangan pelajar itu sendiri, supaya tidak terlalu boros hanya semata-mata pada kredit prabayarnya itu bertujuan yang tidak berfaedah seperti 24jam membuat panggilan yang tiada tujuan.

Tidak Wajar:
  • Mungkin ada bebanan terhadap segelintir pelajar yang tidak mampu untuk menambah nilai kredit pada telefon bimbitnya.
  • Mungkin pihak A ini membeli dengan syarikat tertentu dengan kadar bayaran yang rendah, kemudian dikenakan bayaran subcaj yang tinggi pada pelajar IPT.


Bagi aku, ia tidak menjadi satu masalah sebenarnya. Kena pandai-pandai berjimat la. Sudah lama aku berada di IPT ini, namun kali pertama bagi aku la pelajar junior tidak tahu la semester berapa merungut dan timbulkan isu ini (tidak tahu la ke peringkat Pentadbiran mahupun Asrama. Atau di media cetak) sehinggakan pihak yang menjual ini terpaksa tutup. Kami yang senior-senior ini sukar la hendak mendapatkan perkhidmatan tersebut. 30sen subcaj itu rata-rata pelajar senior tidak menjadi masalah. Jadi, aku memerlukan pandangan dari anda semua baik di peringkat IPTA mahupun IPTS juga dari Blogger-Blogger yang lain bersama-sama kita berkongsi pandangan. Nyatakan pandangan dan sebab yang munasabah anda di ruangkan komen artikel ini "Wajarkah subcaj dikenakan?"
Sekian, itu sahaja yang dapat aku sampaikan isu ini. Apa yang silap itu datang dari diri aku sendiri sebagai pendengar, pemerhati, dan hujah aku. Semoga pandangan dari anda mampu membuka mata mereka ini termasuklah diri aku.

0 comments: