Transformasi 2010 Ilusi dan Realiti

Friday, January 1, 2010

Assalammualaikum dan salam sejahtera..

Tahun 2009 sudahpun melabuhkan tirainya. Segala suka dan duka, penuh dengan cabaran dan dugaan yang menimpa telah kita lalui secara langsung mahupun tidak langsung. Banyak perkara yang kita sedar dan juga masih lagi tidak sedar. Apa yang dimaksudkan oleh aku ini? Ianya bermaksud setiap perbuatan kita ini masih lagi didalam keadaan yang tidak sedar berlaku. Yang sedar itu alhamdulillah, yang tidak sedar itu kita cuba memperbaiki kelemahan-kelemahan yang kita ada ini.

Kini tahun 2010 sudah bermula. Maka bermulalah era baru, azam yang baru, cita-cita yang baru (sekiranya cita-cita tidak tercapai), wajah yang baru (bukannya lakukan pembedahan pada muka, tetapi penampilan yang baru dan lebih berketerampilan). Blog Ilusi dan Realiti mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru Masehi kepada semua golongan yang tidak kira usianya. Aku mohon maaf diatas kecelaruan blog ini semasa hampir 4 jam sedang mengemaskini. Kalau anda terlawat blog aku diantara jam 10 malam sehingga 2 pagi itu sekejap warna lain, sekejap widget lain, sekejap tema lain. Itu tengah pening mengedit source code HTML yang seringkali tidak berhasil. Hendak diikutkan, apabila hendak menukar tema template, aku ada buka blog percubaan khas untuk mencuba source code HTML itu, namun terbuat atas blog Ilusi dan Realiti habislah terkilan sekejap. Hehehe... dalam masa 4 jam itu mencari, membaiki kelemahan blog ini, namun masih lagi terdapat kelemahan blog ini. Aku bukanlah seorang yang pandai didalam menguruskan blog, namun ada juga kekurangannya.

Aku menggunakan tema yang pernah digunakan dahulu kerana tema ini rasa sesuai dan simple. Tema yang terakhir aku gunakan itu pun terbaik juga namun seperti sedikit beselerak. Jadi, cuba gunakan tema lama, kemudian ditambahkan dengan source code "Autoreadmore" pada setiap artikel-artikel supaya jadi lebih kemas dari panjang menjela. Jadi, sekiranya pengguna merasakan artikel itu menarik untuk dibaca, maka pengguna akan menekan link "Read More" pada artikel tersebut. Kemudian, aku menambahkan lagi source code "Link Within" dimana ia memaparkan tajuk artikel-artikel terdahulu secara random pada setiap artikel yang baru atau sedang dibaca. Sama juga, sekiranya tajuk artikel yang dipaparkan dibawah artikel yang sedang dibaca itu menarik maka pengguna akan menekan link tersebut.

Masih ada banyak lagi tip-tip dari blogger lain untuk menjadikan blog kita lebih menarik dan memuaskan, jadi kenalah rajin research di web disamping cuba menghayati source code yang ada. Memang memeningkan kepala kerana amat panjang sekali, namun hendak seribu daya tidak seribu dalih. Itu sahaja yang aku dapat nukilkan didalam blog ini, nantikan beberapa isu-isu yang hangat diperkatakan oleh orang ramai.

0 comments: