Akhirnya Desktop rumah dah baiki

Monday, January 4, 2010

Assalammualaikum dan salam sejahtera..

Artikel kali ini sepatutnya sudah dipublishkan pada penghujung tahun lepas, namun ada sedikit masalah yang timbul terhadap blog aku maka pada hari ini dipublishkan..

Desktop atau lebih dikenali dengan komputer meja di rumah aku telah mengalami kerosakan yang teruk dimana mainboard (motherboard) rosak. Motherboard MSI lak tu. Huhuhu.. Maka, setelah lama rosak hampir sebulan la adik aku tidak dapat main permainan game online, maka 1 hari ditentukan untuk membeli motherboard baru. Alang-alang, bajet kewangan untuk membelinya terlebih mencukupi untuk membeli motherboard baru sahaja, maka aku tambahkan lagi alat perkakasan yang lain iaitu kad grafik, power supply, dan hard disk.

Berikut adalah perkakasan yang aku beli untuk kepuasan desktop rumah aku:


  • GIGABYTE GA G31M-ES2L Mainboard
  • 512MB SAPPHIRE ATI RADEON HD 4650 HDMI
  • COOLER MASTER 460W Extreme Power Supply
  • 500GB Western Digital SATA HDD

Hanya spesifikasi yang standard sahaja dapat mampu, kalau hendak yang spesifikasi tinggi bajet kewangan pula tidak mencukupi. Kalau ada rezeki, maybe sudah bekerja baru tukar spesifikasi yang tinggi. Huhu... Ni gambar yang sempat aku ambil, cuma gambar kotak harddisk tertinggal kat kedai komputer. Hehehe.


GIGABYTE GA G31M-ES2L Mainboard



 512MB SAPPHIRE ATI RADEON HD 4650 HDMI

 
COOLER MASTER 460W Extreme Power Supply

* Dapatlah juga main game yang selama ini tidak boleh main kat Desktop. Sudah ada graphic card mari... Huhuhu...

0 comments: