Presentation Proposal Final projek pending?

Thursday, November 5, 2009

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada semua blogger dan juga pengunjung blog aku. Aku rasa selepas ini panggilan "aku" didalam blog ini lebih sesuai dari menggunakan nama "Fid". Bukan tidak suka, tetapi bagi aku, penggunaan perkataan "aku" lebih menjurus kepada kesesuaian diri aku sebenarnya. Memang aku tahu penggunaan nama "Fid" agak skema, tetapi itulah aku. Maka, terpulang kepada anda samaada penggunaan kata "aku" adalah mencerminkan sifat kurang ajar atau sebaliknya.

Semester ini aku dibantu dengan kawan-kawan aku dalam satu kumpulan kecil memikirkan satu tajuk bagi final projek semester hadapan. Untuk semester ini, kami ditugaskan untuk membuat proposal. Bagi aku, memang bagus kerana satu semester proposal semester hadapan dah boleh fokus pada penghasilan projek. Projek akhir bertajuk "Car Warning Alarm" bertemakan "Human Asssist Tool". Tema tersebut membawa maksud apa perkara/projek yang boleh membantu manusia. Itulah yang dimaksudkannya. Awal semester cari beberapa maklumat untuk dibentangkan dalam persembahan proposal pertama.

Semasa persembahan proposal yang pertama, pelbagai komen dilontarkan dari ahli panel. Tajuk dahulunya tidak silap aku "Parking Warning Alarm", menjurus kepada tempat parking sahaja. Ahli panel menyuruh menukar tajuk projek, tetapi mereka setuju untuk projek itu dilaksanakan. Maka, teruskan proses membuat proposal seterusnya mengikut bab-bab yang ditetapkan.

Hampir satu semester mencari maklumat berkenaan penggunaan IC, litar-litar, dan sebagainya. Apabila tiba masa untuk pembentangan kali kedua, kena pending sebabnya mungkin silap aku juga kerana report tidak hantar dahulu pada panel. Terus-terus present. Lepas itu, panel blur kot tidak dapat gambaran walaupun aku terangkan gambaran bagaimana projek ini berfungsi. Agak terkilan la apabila ditanya soalan yang bagi aku tidak logik sebenarnya. Tidak perlulah aku terangkan pada anda apa soalan dan situasi pada masa itu. Maka, minggu depan sekali lagi bentangkan pada panel dengan ayat yang baru kot (padahal edit je slide sikit-sikit).

Sepanjang bulan November ini memang mengalami tekanan, al maklumlah dah nak dekat final exam la katakan. Semua perkara nak settle dengan cepat. Tiap-tiap minggu aku ada program. Setakat itu sahaja kot apa yang aku hendak luahkan. Ikuti perkembangan info yang aku mampu sampaikan pada anda.

Waallahu'alam

0 comments: