Isu pemakaian Niqab (Purdah)

Thursday, November 26, 2009

Disini aku bukanlah hendak tunjuk alim, warak, ataupun sama waktu dengannya namun apa yang hendak berkongsi dengan anda adalah ada kaitannya di tempat institusi pengajian tinggi. Isu berkaitan dengan pemakaian Niqab atau lebih dikenali dengan Purdah (sekiranya tidak tahu apa itu Niqab). Isu ini sebenarnya sudah lama kedengaran tetapi pada masa itu tidak sepopular yang anda sangkakan. Tetapi kali ini, isu ini makin rancak didengar dicorong-corong telinga radio pelajar.

Bagi pandangan aku la kan, tidak salah sebenarnya pemakaian niqab ini dilaksanakan. Terdapat banyak fadhilat-fadhilat atau senang cerita sebab-sebab mengapa niqab ini wujud. Namun persoalannya disini, mengapakah niqab ini tidak perlu dipakai disini?? Aku tidak tahu apa yang bermain difikiran manusia yang terlalu berfikrahkan tentang politik tetapi tidak pada Islamik. Apa yang aku dapat dengar-dengar adalah antaranya:

  • mengelakkan dari menjadi penyamar seperti menyamar sebagai pengebom, penjenayah yang dikehendaki, dan sebagainya.
  • Mengelakkan dari simpan nota-nota (orang sini kata bawa toyol) disebalik niqab
dan banyak lagi lah... Tetapi, cuba kita fikirkan semula. Mengapa niqab perlu dihadkan penggunaanya sedangkan pemakaian tudung @ jenis tudung @ pemakaian pelajar perempuan dianggap remeh?? Baru sekarang terkejar-kejar meeting sana meeting sini. Kalau pasal mengetatkan lagi undang-undang pemakaian, baguslah. Tetapi, jalan penyelesaian yang bagaimana hendak diberi impak yang maksimum bagi pelajar-pelajar ini akur dengan peraturan Allah yang telah disyariatkan berlandaskan al-Quran dan As-Sunnah? Kini di pengakhiran zaman, kita perlu ambil berat tentang hal-hal ini. Bukannya diambil sambil lewa sahaja.. Aku beri pandangan ini bukanlah niat untuk memburukkan nama tetapi kita sebagai umat Islam saling bertegur dan beringat. Apa yang buruk itu datang dari aku sendiri yang menjadi insan yang senantiasa dengan kekhilafan, dan yang baik itu datang dari Allah. Sama-sama kita memperjuangkan dan membangkitkan kembali Islam dijalannya. Percaya atau tidak, Islam akan bangkit semula bermulanya di Asia Tenggara tapi tidak tahu bila dan dimana ia bermula. Adakah negara Jepun? China? Malaysia? Indonesia?

3 comments:

.::izan karmila::. said...

btol3...

*BuNGa* said...

nape blh jd cmni??
huhu..

Qaseh Damia said...

secara jujurnya saye xde lagi rase nak pakai purdah...hehe...