Alhamdulillah.. Selesai

Friday, September 11, 2009

Assalammualaikum dan salam sejahtera..

Apa khabar anda diluar sana? Harap anda berada didalam keadaan sihat sejahtera senantiasa. Fid alhamdulillah setakat ini sihat cuma kekurangan tidur dan kena sengatan "charlie". Kekurangan tidur adalah disebabkan sepanjang 2 minggu didalam bulan Ramadhan terlibat dengan persediaan program, semasa program, dan selepas program. Alhamdulillah program terakhir anjuran Jawatankuasa Pusat Islam (JPI) dan Persatuan Ukhuwah (PU) dengan kerjasama Jawatankuasa Pelajar Kamsis (JPK) adalah program Qiamulaill Perdana bertemakan "Malam Aku Tersungkur Pada CintaMu" pada hari sabtu (12/09/2009). Dipimpin oleh Ustaz Khir Johari bin Abbas, merupakan pensyarah di Jabatan Pengajian Am PSIS. Juga merupakan bekas Pegawai Penyelidik Jabatan Mufti di Negeri Sembilan. Dibawa alunan zikir sebelum Qiamulaill Perdana dan selepas solat sunat Taubat, iaitu Fid sendiri yang membawa alunan zikir menggemakan alam di PSIS bermula jam 2.40pagi.

Pelajar asrama di PSIS mulai hadir pada jam 2.50pagi. Itupun yang Fid nampak masa itu kaum Hawa. Kaum Adam dimana? Ada tetapi segelintir, walaupun jumlah pelajar lelakinya agak menyedihkan berbanding jumlah pelajar perempuan yang Fid dapat merasakan dan menganggarkan hampir 99% turun ke Pusat Islam bersama-sama menyertai Qiamulaill Perdana termasuklah yang uzur, mendengar alunan zikir dan kuliah subuh, namun orang yang hadir pada program tersebut adalah orang yang dipilih oleh Allah s.w.t. Walaupun diwajibkan hadir dan kedatangan diambil, namun masih ada lagi yang mengendahkannya.


Penyertaan kalangan pelajar hambar?

Ya, Fid tahu ia tidak boleh memaksa. Fid dapat rungutan dari kalangan pelajar lebih-lebih lagi segelintir senior. Kenapa senior? Kerana sejak dahulu lagi mereka sudah masak dengan program-program yang tidak diwajibkan. Kali ini, pihak pengurusan mahukan perubahan dari segi penglibatan pelajar didalam program. Kita bayar yuran asrama dengan yuran pengajian, jikalau anda tidak melibatkan diri didalam sebarang aktiviti samaada dari HEP, JPP, JPI, PU, JPK, PRSP atau mana-mana organisasi yang dianjurkan dan ia dijadikan program wajib, sebenarnya anda telah rugi besar. "Burn" macam itu sahaja. Kita membayar yuran-yuran tersebut bukan sahaja untuk asrama mahupun pengajian mengikut modul yang berdasarkan Jabatan masing-masing, namun kita membayar sekali dengan aktiviti-aktiviti pelajar. Tidakkah anda rasa rugi duit yuran yang anda bayar melayang begitu sahaja tanpa penyertaan dari mana-mana program? Fikir-fikirkanlah.


Program sebegini perlu diteruskan

Berbalik kepada program Qiamulaill Perdana, kami mula melakukan 4 solat sunat pada jam 3.50pagi iaitu Solat Sunat Tahajud, Solat Sunat Taubat, Solat Sunat Hajat, dan penutup solatnya Solat Sunat Witir. Hendak diikutkan diteruskan lagi dengan Solat Sunat Tasbih tetapi masa tidak mengizinkan untuk melakukannya. Tepat program Qiamulaill Perdana tamat pada jam 5 pagi, disusuli dengan solat Subuh kemudian diikuti dengan Kuliah Subuh yang disampaikan oleh Ustaz Khir sendiri. Beliau lebih menceritakan bagaimana dan perjalanan kehidupan sebagai seorang manusia. Alhamdulillah program dapat dilaksanakan dengan jayanya. Tahniah diucapkan kepada Pengarah Program Qiamulaill Perdana dan Timbalannya atas usaha anda didalam mengerakkan dan menghidupkan suasana Islam itu sendiri. Alhamdulillah, selepas ini boleh rangka program lagi. Sekali anda dah merasai dan menjadi Pengarah Program, anda akan rasa hendak buat lagi je program. Seperti Fid la. First time jadi Pengarah Program Ceramah Perdana sempena Ihya Ramadhan sesi Julai 2008, sekarang ini sudah hampir 4 cadangan program yang sudah dirangka. Bukan hendak bangga tetapi itulah realiti sebagai seorang yang berorganisasi.

Sedikit kata-kata coretan ringkas dari Fid:
Tirai Aidilfitri hampir dibuka kain rentangnya, Ramadhan kian perlahan menutup tirainya. Sejauh mana tahap keberkesanan kita didalam menambah nilai pahala "FASTING TOPUP" sepanjang Ramadhan 1430H? Adakah ini pengakhiran Ramadhan bagi umat Islam seluruh dunia? Sejauh mana amalan yang kita kumpul sepanjang bulan puasa ini? Dapatkah kita menangkap Lailatul Qadr untuk diri kita? Tanya Iman yang hibernate selama ini, 'on' kan balik sistem operasi Iman. Tambahkan RAM Taqwa sebelum berakhirnya Ramadhan, tukarkan processor Intel Inside kepada Iman Quad Inside. Akhir kata, Fid berpesan pada diri Fid, dan juga rakan-rakan yang membaca blog ini. Yang baik itu datang dari Allah s.w.t, dan yang khilaf itu datang dari diri Fid. Semoga Ramadhan 1430H kali ini, lebih bermakna dari sebelumnya.

Wassalam..

2 comments:

FaTiN AdHa said...

Salam..salah tema daa, 'Malam Aku Tersungkur Pada Cintaku'

FaTiN AdHa said...

Salam..salah tema daa, 'Malam Aku Tersungkur Pada Cintaku'