Pengalaman menyertai Minggu Sual Kenal Sesi Julai 2009

Sunday, July 12, 2009

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Selama seminggu Fid berada disini sebagai pembantu MSK sesi Julai 2009. Ini sudah kali kedua Fid menyertai MSK yang pertama kalinya semasa MSK sesi Julai 2008. Terlibat dengan Pembantu MSK kerana ditawarkan oleh senior Fid iaitu saudara Ismail bin Zul Muhammad pada hari khamis sebelum Fid pulang ke PSIS. Pada hari itu juga diberi keputusan atas perbincangan mak Fid dan juga Saudara Ahmad Zulhilmi melalui Yahoo Messenger. Keputusan muktamad diberikan pada jam 11 malam tidak silap Fid lalu memberikan nama penuh beserta nombor kad pengenalan pada saudara Ismail. Segera Fid mengemas pakaian dan peralatan mandi sementara.

Alhamdulillah perjalanan ke PSIS lancar walaupun ada kelewatan sedikit untuk mengambil 2 orang rakan seperjuangan Fid iaitu Naqib dan Ahmad Zulhilmi di Perhentian KTM Sg. Buloh pada jam 9.30 pagi. Sepanjang perjalanan kami cerita tidak henti-henti dari bergelak ketawa hingga ke soal serius.



Singgah sementara di kampung Fid di Kampung Binjai Jaya Parit 17 Sg Panjang untuk ziarah datuk belah ibu Fid. Kemudian kami bertolak ke pekan Sg, Besar dimana perut masing-masing didalam keadaan kelaparan. Mana tidaknya, tidak sarapan dari rumah maka kami makan di pekan tersebut merangkap sarapan dengan makan tengahhari. Selepas makan di pekan, kami terus bertolak ke Politeknik Sultan Idris Shah, Sabak Bernam. Setiba disana pada jam 2 petang, ada perubahan sedikit terhadap persekitaran PSIS. Air tasiknya yang cantik, papan tanda jalan yang baru, Pusat Islam yang sudah dinaiktaraf sistem pembesar suara. Namun fasiliti PSIS masih lagi terdapat kekurangan seperti wireless, Kamsis, dan sebagainya. Sejurus melihat keindahan alam PSIS, kami terus mendapatkan kunci asrama di Pejabat Asrama.

Kami dapat bilik A3 tingkat atas sekali. Betapa penatnya kami bertiga naik membawa barang-barang kami. Semput jadinya. Malam itu pula, ada perjumpaan dengan semua Pembantu MSK untuk dibahagikan tugas-tugas sepanjang MSK berlangsung. Kami diberi tugas untuk hari pendaftaran pelajar baru semester 1 (Ahad) sebagai Kawalan Trafik. Dapat juga lihat wajah-wajah walaupun mereka didalam kenderaan. Hehehe... Pelbagai reaksi antaranya gembira, sedih, pelik, dan penat. Mana tidaknya, PSIS terletak di pedalaman yang jauh berdekatan dengan Selat Melaka. Kemudian, selepas selesai tugas Fid sebagai Kawalan Trafik, Fid, Ahmad Zulhilmi, dan Naqib ditugaskan hanya di Pusat Islam. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan jayanya dari Ahad sehinggalah Khamis program terakhir adalah slot khas bertajuk "Madah Muqaddimah" dipimpin oleh Fid sendiri. InsyaAllah video-video yang sempat diambil ini akan di uploadkan di 4shared.com dan sendspace.com. Anda boleh muat turun video tersebut dibahagian bawah entri ini. Link sudah disediakan.

Sepanjang perjalanan MSK kali ini, ia amat menyeronokkan dengan telatah lucu mereka. Ada yang terjatuh didalam longkang, terlanggar pintu, kunci bilik tertinggal didalam bilik, dan banyak lagi. Tetapi, mereka adalah yang terbaik dengan rasa hormat mereka kepada senior-senior yang menjaga mereka selama seminggu.

Kami mengharap sangat agar mereka junior-junior baru ini tidak terperdaya dengan ajukan yang melalaikan oleh segelintir senior-senior yang akan daftar diri di PSIS pada 30 Julai nanti. kerana kami sudah pupuk mereka kearah jalan yang diredhai.

Akhir sekali, kami mendoakan agar mereka dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran politeknik dan berjaya didalam hidup.

p/s: Kepada saudara Naqib dan juga kepada semua pelajar yang akan menjalani Latihan Industri sesi Julai 2009, semoga berjaya menempuhi pelbagai onak cabaran yang bakal anda lalui.

* Entri ini sekadar rumusan keseluruhan. Kalau hendak ceritakan, pasti para pembaca tidak sanggup membaca panjang menjela. Hehehe... Jangan marah.

* Makluman kepada anda semua bahawa tidak silap Fid hampir 1200 orang pelajar baru semester 1 yang mendaftar diri di PSIS, 1400 orang pelajar yang dapat tawaran ke PSIS, dan 1500 orang pelajar yang memohon pengajian di PSIS


Galeri Foto
- Telatah Kami [Klik disini]
- Pelajar semester 1 [Klik disini]

Video Clip (boleh dimuat turun)
- Perjalanan MSK Sesi Julai 2009
Klik disini [link 4shared] *preview & download only
Klik disini [link sendspace] *download only

- Kuliah Maghrib oleh Ustaz Khir
part 1, part 2, part 3 [link 4shared] *preview & download only
part 1, part 2, part 3 [link sendspace] *download only

- Slot Khas "Madah Muqaddimah"
Klik disini [link 4shared] *preview & download only
Klik disini [link sendspace] *download only

6 comments:

'aqila said...

fid kat poli melaka jugak...qila duduk kat sebelah kolej poli bandar melaka...

'aqila said...

fid kat poli melaka jugak...qila duduk kat sebelah kolej poli bandar melaka...

SuFy said...

owh, nice one..hehe

SuFy said...

owh, nice one..hehe

Firdausi said...

To Aqila:

Fid bukan poli melaka la. Hehehe... Fid poli Sabak Bernam..

To Sufy:

Thanks Sufy..

Firdausi said...

To Aqila:

Fid bukan poli melaka la. Hehehe... Fid poli Sabak Bernam..

To Sufy:

Thanks Sufy..