6 Perkara "Warisan Kita"

Wednesday, October 7, 2009

Assalammualaikum dan salam sejahtera..

Apa khabar semua para pembaca setia blog Fid? Fid harap anda semua didalam keadaan sihat wal-afiat sejahtera senantiasa. Lama juga tidak kemaskini blog Fid, semalam mengalami perubahan dimana menukarkan URL blog Fid (www.shinodafid.blogspot.com) kepada domain yang baru iaitu (www.pidot.co.cc). Ia merupakan domain percuma. Fid ingin menukarkan domain kerana sepertimana feedback-feedback dahulu mengatakan URL blog Fid agak panjang sedikit dan sukar untuk menyebutnya. Maka, Fid beralihlah ke domain yang singkat dan simple, selaras dengan panggilan Fid di tempat pengajian disini. Dan insyaAllah, jikalau ada rezeki Fid akan beralih ke domain yang berbayar iaitu .com ke, .net ke, .org ke.. Tetapi bukanlah dalam masa terdekat ini. Mungkin memakan masa yang agak lama.

Berkesempatan ini Fid ingin berkongsi ilmu apa yang Fid peroleh sendiri untuk anda. Tiada sumber-sumber dari mana-mana link tetapi pada konteks pandangan Fid sendiri. Dan mungkin juga ada diantara kalian yang mempunyai idea atau pandangan yang tersendiri boleh sahaja kita berkongsi ilmu di topik ini. Penekanan tajuk adalah dari sudut aspek diri kita kepada orang lain. Khususnya kepada pembentukkan dan pemangkin kepimpinan seseorang didalam sesuatu perkara mahupun organisasi sekalipun. Antara 6 aspek yang Fid dapat sampaikan dan berkongsi dengan anda adalah :


1. Keyakinan

Betapa pentingnya elemen keyakinan didalam setiap diri manusia seseorang. Tetapi didalam keyakinan ini, tidak boleh terlalu tinggi keyakinan dan juga tidak boleh terlalu kurang keyakinan. Hendaklah seimbang didalam elemen ini. Kerana, apabila tahap keyakinan kita terlalu tinggi mahupun rendah boleh mengakibatkan parahnya sesuatu perkara yang kita hendak laksanakan. Contohnya, kita hendak laksanakan sesuatu program. Kita yakin yang Orang A mampu lakukan. Kita menaruh harapan keyakinan yang tinggi terhadap Orang A, namun disebaliknya perkara-perkara yang tidak diduga berlaku pada Orang A. Begitu juga dengan kurang keyakinan, apabila kurang keyakinan didalam seseorang pasti sesuatu perkara tidak dapat dilaksanakan sebaik mungkin. Atau erti kata lain, paused on working.
2. Ukhwwah diantara satu sama lain

Elemen ini perlu ada didalam diri seseorang. Ukhwwah ini menjurus kepada nilai-nilai perhubungan yang dibentuk, dijalinkan, dan dikekalkan. Sebenarnya agak sukar jika elemen ini tidak dijaga dengan sebaiknya. Perhubungan ini ada dimana sahaja anda berada. Perhubungan dengan keluarga dan sanak sadara, jiran-jiran, pensyarah-pensyarah, rakan-rakan dan sebagainya. Tetapi, didalam membentuk elemen ini, diingatkan untuk menjaga batas-batas dan tingkahlaku kita dengan orang lain. Untuk mengekalkan elemen tersebut, terdapat beberapa cara sebenarnya. Apa yang Fid mengetahui perkara ini, cara yang terbaik adalah dengan cara kita mengajak dan bersama-sama melakukan ibadah yang baik seperti bersama-sama solat berjemaah di masjid, usrah, dan sebagainya. Makan bersama-sama pada satu meja itu pun sebenarnya boleh elemen ukhwwah terbentuk dan terbina namun dari sudut pengekalan mungkin peratusan yang agak tipis.
3. Bertegas didalam sesuatu perkara

Elemen ini mungkin jarang dilihat pada setiap diri kita. Mungkin ada segelintir yang mempunyai elemen seperti ini. Ketegasan itu penting didalam merangka atau melaksanakan sesuatu perkara tetapi ketegasan itu ada pada tempatnya. Tidak semestinya senantiasa bertegas, tetapi ada masa yang sesuai dan perkara yang ingin disampaikan berbentuk ketegasan, maka elemen ini boleh digunakan.

4. Tanggungjawab 1 versus 1

Elemen terpenting didalam kehidupan kita adalah tanggungjawab. Setiap orang ada tanggungjawabnya. Tanggungjawab pada Allah, keluarga, diri, dan orang lain. Tanpa tanggungjawab, dosa-dosa terkumpul pada diri kita. Lebih-lebih lagi tanggungjawab pada Allah yang menyuruh kita sebagai hambaNya melakukan apa yang diperintahkan olehNya dan melarang apa yang dilarangNya. Tanggungjawab hendaklah dipikul oleh setiap orang, dan tiada yang terkecuali elemen ini.

5. Kerohanian & Kebajikan

Elemen diatas menjadi satu platform dimana kedua-dua perkara memainkan peranan didalam diri seseorang. Sudut kerohanian perlulah dijaga dan dalam masa yang sama juga dari sudut kebajikan pun diambil kira. Jika kerohanian kosong ataupun kurang, maka dari sudut kebajikan juga terlibat. Ini adalah disebabkan kita (ingatan buat diri Fid sendiri) kurang peka terhadap elemen kerohanian dan juga kebajikan. Bagi mengisi ruang-ruang kosong yang ada didalam hati kita, maka semangat kerohanian mesti ada.

6. Semangat Kental

Fid teringat lagi tidak silap Fid ada didalam iklan media elektronik. "SEMANGAT".. Hehehe.. Ya, memang betul semangat perlu ada didalam diri kita. Bahkan, didalam mengejar sesuatu yang kita ingin kecapi pun secara automatik kita menjadi semangat. Tetapi, semangat boleh sahaja pudar sekiranya ada perkara-perkara lain yang cuba mengganggu pemikiran kita yang boleh menyebabkan kita kurang atau tidak ada semangat.

Ini sahaja yang mampu Fid berkongsi dengan anda. Sekiranya anda mempunyai pandangan yang berbeza boleh sahaja tinggalkan pandangan anda diruangan komen mahupun emailkan kepada alamat shinoda89_fid@hotmail.com

Segala pandangan anda amatlah Fid hargai..

0 comments: